Friday, July 16, 2010

SANGGUL TINGGI PENGHALANG BAU SYURGA?

Angah nak berkongsi dengan pembaca-pembaca di luar sana yang sukakan fesyen. Islam memang tak menghalang umatnya untuk berfesyen, tetapi kena la tahu batas-batas dan landasan yang betul. Ni pun satu lagi isu yang makin hangat dibicarakan di sana sini. Angah pun tak leh komen sangat tapi nasihat Angah untuk perkara-perkara yang kurang pasti, mari sama-sama kita elakkan untuk kebaikan bersama ye.



“ Akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka (isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang (nipis dan ketat). Di atas kepala mereka pula (wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat ” - Hadis riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.


Rasulullah s.a.w bersabda: “ Dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka di dunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini ” - Hadis riwayat Muslim.





Open Your Eyes (with Lyrics)


Angah:
Untuk wanita yang berambut panjang, memang la diharuskan mereka bersanggul tetapi sanggulan itu harus la ke bawah dan sanggulan ini bertujuan mengelakkan rambut mereka daripada terkeluar daripada tudung.








6 comments:

Safiah Ibrahim said...

wa.. lame tak komen di sini...

fia pun ada dgr jgk pasal ni.. pempuan xleh sggul rambut tinggi...

Khalid Amin said...

Banyak benda tak boleh buat sebenarnya, tapi tak leh nak nasihat2 orang ni, sebab latar belakang agama setiap orang berbeza. Jadi jihad yang boleh kita buat ialah jangan buat benda terlarang tu.

rosidah said...

munkin komen dari kaum lelaki lebih sedikit memberi kesan.. lebih2 lagi dgn rakan2 rapat perempuan, teruskan niat murni anda itu.. n good effort..

Khalid Amin said...

Baik Rosidah.. Thank you sudi baca pos ni..!!

Durrani Zamri said...

gila tinggi sanggul dlm gamba tuuu~..haha

Khalid Amin said...

Kalau dah namanya sanggul, dah salah, tinggi rendah bukan ukuran.. :)

VERY VERY IMPORTANT READER (VVIR)

Thank you for visiting my blog, if you don't mind, please leave your blog link by filling the form below. InsyaAllah, I will visiting you in the future. If you have any question regarding myself or anything, please leave your doubt at "FORMSPRING ME" ok..