Monday, January 6, 2014

Nasihat

Kebanyakan manusia memang suka menyelesaikan masalah dengan cara menambahkan masalah. Mereka tak sanggup nak luangkan sedikit masa untuk memikirkan punca masalah dan menyelesaikannya di peringkat akar umbinya, sebaliknya cuba melarikan diri daripada masalah kepada masalah yang lain. Akhirnya masalah yang ada tak dapat diselesaikan, sebaliknya masalah yang baru pula yang bertambah.

Dalam kehidupan ini, jangan utamakan perasaan. Kita diberikan akal untuk memikirkan baik dan buruk sesuatu perkara. Kita juga dikurniakan orang sekeliling yang sentiasa memberikan nasihat dan teguran bila nampak kita tersilap melangkah. Terpulang pada penilaian kita sendiri sama ada nak menerima pandangan mereka atau menolaknya. 

Kadang-kadang, bila kita duduk di dalam rumah, kita tak mampu nak menyedari sama ada rumah kita itu tegak ataupun senget. Kita memerlukan orang yang berada di luar rumah untuk memberikan pandangan, sebab mereka melihat dari sudut yang berbeza.

No comments:

VERY VERY IMPORTANT READER (VVIR)

Thank you for visiting my blog, if you don't mind, please leave your blog link by filling the form below. InsyaAllah, I will visiting you in the future. If you have any question regarding myself or anything, please leave your doubt at "FORMSPRING ME" ok..